מסטארט אפ – לביזנס


יזם בתחילת דרכו נוטה לחשוב שאם הדמו והטכנולוגיה שלו טובים, ואם יש לו מצגת משקיעים משכנעת, ואם יש לו שותפים נהדרים, אין סיבה שלא ישקיעו במיזם שלו. 

הניסיון שלנו עם עשרות חברות כבר לימד אותנו שה"מתכון" הזה לא מבטיח השקעה. אין ספק שיש חשיבות לפרמטרים האלה, אבל הם בהחלט לא מספיקים כדי להפוך סטארט-אפ לעסק עם תזרים מזומנים חיובי. 

 

ה- Investment Readiness Level שפותח ע״י סטיב בלאנק, סופר, יזם ומרצה מבוקש לחדשנות, יוכל למקד אתכם ולעזור לכם לפתח את המיזם שלכם באופן שבעתיד תייצרו ממנו ביזנס. בפיקסר פיתחנו שיטה המבוססת על סולם ה-IRL, אך משתמשת בו כדי לעצב את הצורה בה יזמים מתקשרים את המיזם שלהם. באמצעות הפרמטרים המדוייקים והמדידים שהוא מציע, ניתן למקד יזמים/יות כיצד לקדם את המיזם. 

 

ה-IRL ימקד אתכם בשלבים הבאים:

1. בניית מודל עסקי תוך כדי פיתוח תזות והשערות עליהן תבנה תכנית הפעולה עם צעדים מדידים. 

2. בדיקת גודל השוק וניתוח המתחרים.

3. מחקר לקוחות – וידוא מקדים שהפתרון שלכם פותר את הבעיה שלהם.

4. בניית MVP זול. רחוק מהפתרון המלא, ומטרתו היא לבדוק את ההיפותזה שלקוחות פוטנציאליים
            יתעניינו בפתרון כזה. MVP כזה יכול להיות החל מקמפיין מימון המונים ועד לאתר שמציע את לרכוש
            את הפתרון בהזמנה מוקדמת. 

5. בדיקת התאמה לשוק, האם מספיק לקוחות מתעניינים בפתרון.

6. בדיקה של מודל ההכנסה – האם הלקוחות יהיו מעוניינים לשלם עבור המוצר שלך. 

7. הכנת MVP ראשון בוגר של המוצר, שכבר למד מבדיקת השוק ויהיה ניתן לבדוק אותו בסקייל רחב
            יותר. 

8. בדיקת ההיתכנות של אספקת המוצר בקנה מידה רחב והסקלסביליות שלו. האם אתם יכולים לשרת
            לקוחות בסקייל?  

9. הגדלת העסק באמצעות התמקדות בפיתוח הדברים החשובים שדורשים שיפור.  

 

משמעות השלבים הללו בשורה התחתונה היא – למדו את המיזם שלכם לא פחות טוב משלמדתם את הטכנולוגיה הגאונית שהמצאתם, תלמדו אותו תוך התייחסות אליו כאל עסק. תשקיעו בהבנה מעמיקה בבעיה שלפניכם, בפתרונות שאתם מציעים, ואולי יותר מהכל בפרופיל הלקוחות שלכם; האם הם קיימים בכלל או שזה פשוט שאתם מאד אוהבים את המוצר שלכם? אל תפחדו לשאול שאלות קשות ולבדוק מול לקוחות פוטנציאליים האם יש למוצר שלכם עניין בשוק. מדובר בניסוי וטעייה, וככל שתקדימו לנסות ולבדוק ולטעות, כך תשפרו את המוצר ואת יכולותיכם כיזמים.